Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print

Roxeanne Hazes presenteert haar boek Grapje! op de Ludgerus

Zangeres Roxeanne Hazes presenteert haar nieuwe prentenboek Grapje! op basisschool de Ludgerus

Op 15 september 2022 bezocht zangeres Roxeanne Hazes haar oude basisschool de Ludgerus in Loenen aan de Vecht. Het bezoek aan de Ludgerus was een bijzonder moment voor de zangeres. Ze kreeg het eerst exemplaar van haar nieuwste prentenboek Grapje! uitgereikt; een boek dat ze in samenwerking met Stichting Stop Pesten Nu! schreef om aandacht te vragen voor het thema pesten in het kader van de ‘Week Tegen Pesten’ van 26 t/m 30 september 2022. Het boek is onderdeel van de boekenserie Onze Wereldboeken, waarin maatschappelijke thema’s toegankelijk worden gemaakt voor kinderen.

Positieve impact

In het boek Grapje! belicht Roxeanne Hazes het thema pesten. Dit is een thema dat haar aan het hart gaat, omdat ze vroeger zelf is gepest. Met het boek wil ze jongeren bewust maken van wat pesten met een ander doet, in de hoop dat het op een dag de wereld uit is. Het verhaal dat Roxeanne vertelde, had volgens Petra Gommers, schooldirecteur van de Ludgerus, een positieve impact op de leerlingen: “In de presentatie vertelde Roxeanne aan de leerlingen dat ze een fijne tijd heeft gehad bij ons op school. Haar boodschap was dat zij het belangrijk vindt dat kinderen net zo plezierig naar school gaan als zij destijds deed.”

“De persoonlijke boodschap die Roxeanne overbracht, gaf een mooie opening om via een andere invalshoek aandacht te besteden aan dit belangrijke thema”, vertelt Petra Gommers.
“Toen we met de kinderen over haar boek spraken, kwam iedereen tot dezelfde conclusie: pesten mag nóóit gebeuren. De boodschap van Roxeanne Hazes is dus overduidelijk blijven hangen.”

Pesten preventief aanpakken

De Ludgerus besteedt, ook buiten de Week tegen Pesten, veel aandacht aan dit belangrijke thema. Petra vertelt er het volgende over: “Binnen onze school passen we effectieve methoden toe om pesten preventief aan te pakken. Zo beginnen we elk nieuw schooljaar met de ‘gouden weken’. In deze periode besteden we extra aandacht aan groepsvorming. Door met de kinderen groepsafspraken te maken en bijvoorbeeld spelletjes te spelen waarin vertrouwen centraal staat, leggen we de basis voor een positieve sfeer en een veilig gevoel in de groep.
Bovendien passen we Kwink, een methode voor sociaal-emotioneel leren, toe in groep 1 t/m 8 en geven we Rots en Watertrainingen aan groep 5 en 6. In deze lessen boosten we een positieve ontwikkeling van sociale en emotionele competenties. Met deze methoden willen we pestgedrag voorkomen en zorgen dat alle leerlingen met plezier naar school gaan!”