Buurtbussen vormen een bijzonder waardevolle toevoeging aan het busverkeer. In Loenen kennen we de buurtbus tussen Vreeland en Weesp, waardoor beide plaatsen, en alles daar tussenin, rechtstreeks te bereiken zijn. De bussen zijn in beheer van vervoersmaatschappij Syntus uit Utrecht en draaien op vrijwilligers. Sinds kort maakt Stephan van Santvoort deel uit van de chauffeursploeg. Hoe kwam hij daar terecht?
Een actieve ‘oude dag’
De Loenenaar Stephen van Santvoort (66) was altijd al van plan om na zijn pensionering meer vrijwilligerswerk te gaan doen. Stephen is ook een fervent wandelaar. Daarom stopte hij een half jaar voor zijn officiële pensioendatum, in april 2022, met werken om niet pas aan het begin van een koude winter aan zijn ‘oude dag’ te hoeven beginnen. Maar een echte ‘oude dag’ lijkt voor hem nog niet weggelegd. Hij genoot afgelopen zomer van zijn vrijheid door vaak met vrouw en dochter te genieten van wandelingen in de vrije natuur, tot op de top van de Alpe d’Huez aan toe.
Via het wandelen naar de buurtbus
Eén van die vele wandelingen leidde hem naar de buurtbus. Daar heeft hij zijn voornemen voor vrijwilligerswerk waargemaakt. Een zoveelste voettocht voerde hem langs de Vecht naar Weesp. Na die tippel van twintig kilometer was Buurtbus 522 het ideale – maar ook enige – openbaar vervoermiddel om weer thuis te komen. Op de bus kwam hij in gesprek met de vrijwilliger-chauffeur en dat bleef niet bij een algemeen praatje. Het enthousiasme van de chauffeur leidde er zelfs toe dat Stephen zich meteen aanmeldde als vrijwilliger. “Ik ben van oudsher een OV-fan en vind het fantastisch dat de buurtbus sinds dit jaar weer door Loenen rijdt. Het voorziet duidelijk in een behoefte, want het aantal Loenense passagiers is groeiende”, aldus Stephen.
Na een korte praktische opleiding en een medische test rijdt Stephen inmiddels elke vrijdag, en om de week op zaterdag, zijn ritjes tussen Vreeland en Weesp. Als het nodig is valt hij ook wel eens in als er een andere chauffeur uitvalt. Stephen: ”Ik zal mijn eerste zelfstandige rit niet snel vergeten. ’s Ochtends vroeg had ik al meteen vier instappers. En raad eens? Wandelaars!”
Saai is het nooit
Dat het werk op de buurtbus vol verassingen zit en nooit saai is blijkt wel uit de grote diversiteit aan passagiers die Stephen in die korte tijd al aan boord heeft gehad: “In de drie maanden dat ik nu rijd heb ik toch al een paar leuke ervaringen opgedaan. Wat dacht je van een stel feestelijk uitgedoste bruiloftgangers van Weesp naar ’t Amsterdammertje in Loenen. Geen idee hoe ze ’s avonds weer zijn thuisgekomen, want na zevenen rijdt de buurtbus niet meer.
En er reizen natuurlijk veel scholieren vanuit Loenen naar het station in Weesp. Maar met een meisje dat bus 120 naar Station Breukelen had gemist, om vandaar de trein naar Hoofddorp te nemen, liep het bijna mis. Tot overmaat van ramp was ze ook nog haar OV-kaart vergeten. Ze woonde vlak bij de halte, dus heb ik even op haar gewacht. Zo kon ze met twee minuten vertraging alsnog mee naar Weesp en vandaar door naar school. Ik kon die verloren minuutjes tijdens de pauze in Weesp makkelijk inhalen en haar scheelde het misschien wel een slecht cijfer.
We rijden uiteraard volgens een dienstregeling, maar ook door de geopende bruggen in het vaarseizoen lopen we soms wat vertraging op. Het is niet anders. Bij de buurtbus is het allemaal net wat laagdrempeliger. Soms zelfs letterlijk, want wij mogen als de verkeerssituatie het toelaat, ook passagiers langs de route laten in- en uitstappen. Een mevrouw die slecht ter been was heb ik op die manier keurig voor haar deur kunnen afzetten, zonder dat ze daarbij al te veel stoepjes op en af hoefde. Mede daarom zeggen de passagiers bij het uitstappen vaak heel nadrukkelijk dank u wel of leuk dat u dit doet.”
Leuk en dankbaar (vrijwilligers)werk
Toch is de zekerheid van de buurtbus niet de gewoonste zaak van de wereld. Elke week is het weer een hele klus om voldoende chauffeurs te vinden om de 84 ritten tussen Vreeland, Loenen aan de Vecht, Nigtevecht en Weesp te kunnen uitvoeren. Stephen: “Het vrijwilligersbestand is nog steeds aan de krappe kant. De chauffeurs, zowel mannen als vrouwen, komen uit de wijde omgeving van de Vechtstreek, slechts twee ervan komen uit Loenen. Dat zouden er, gezien het belang voor Loenen, wel wat meer mogen zijn. Daarom is elke nieuwe aanmelding zeer welkom. Een geldig rijbewijs-B en een of twee keer per week drie à vier uurtjes beschikbaarheid zijn is voldoende. Het is echt leuk en dankbaar om te doen.”
Op de website van Buurtbusvereniging Vechtstreek is alles over Buurtbus 522 en de vrijwilligers te vinden: www.bbv-vechtstreek.nl
Tekst en foto: Ruud Taal