Een goede voorbereiding is het halve werk: bij de deur van basisschool Podium staan Emilie en Gijs. Ze vragen “Bent u van LoenensNieuws?”
Beiden stellen zich voor en nodigen me uit om mee te lopen naar de keuken
Hier tref ik Noor, Boaz en Huub aan die vertellen over hun werk in de keuken. Vandaag is het restjesdag en staat er een pizzabroodje op het menu. “We willen niets verspillen, dus gebruiken restjes van wat over is.”
In alle rust werken ze samen en even later kunnen de pizza’s de oven in. Er is geen volwassene. De kinderen zijn goed geïnstrueerd, ze weten waar ze mee bezig zijn. Ik krijg een pizza aangeboden en ook voor thee zorgen ze.
Noor laat een map zien en een kluis met strippenkaarten. Kinderen die dat willen, eten elke dag iets uit de keuken en besteden hun € 5 strippenkaart. Ook voor drinken is er een strippenkaart. Drie dagen in de week is de ‘kantine’ open.
Inkomsten en uitgaves worden bijgehouden, er zijn besprekingen over de menu’s en… na afloop is de keuken keurig opgeruimd. Kinderen die geen plezier hebben in dit initiatief hoeven niet mee te doen.
Waarom is dit bedacht?
Directeur Mirjam nodigt me uit in het kantoor. Deze kleine school heeft een klein team. De leerkrachten hebben een langere periode met de kinderen in de klas gegeten, omdat het aanbod voor Kind&Co te klein werd om rendabel te zijn. Dat vergt het nodige van de leerkrachten. Het moest anders, overbelasting van de teamleden lag op de loer. Het team verdiepte zich in de voor- en nadelen van een continurooster, er waren besprekingen met de MR, er kwam een ouderavond en daarna kwam er een stemming. Hieruit bleek dat de meerderheid voor een continurooster was. Hierbij heeft het inzicht bij de ouders, dat het niet langer haalbaar was voor leerkrachten om het ‘overblijven’ tussen de middag zelf te doen, zeker geholpen. Het is overigens nog steeds mogelijk om thuis te zijn tussen de middag. Kinderen en ouders die thuis willen lunchen, krijgen hiertoe gelegenheid.
Hoe maken we overblijven leuk?
In groep 8 ging juf Susanne nadenken over hoe er een positieve draai aan een continurooster valt te geven. Samen met de kinderen in haar klas is er een leuk idee ontstaan: we gaan koken op school!
En leuk is het! De weg ernaartoe alleen al maakte van de kinderen kleine ondernemers in de dop. Een heus bedrijfsplan, nadenken over het budget, menu’s, praktische uitvoering en dergelijke kwamen om de hoek kijken en de kinderen pakten het zeer serieus op. Dat resulteerde in ervaring opdoen in week 1. (directeur Mirjam hield een slag om de arm: “zou dit werken?”) … en glansrijk doorgaan in week 2. Geen hobbel was onoverkomelijk, de kinderen kunnen steeds bij zowel de leerkracht als de schoolleiding aankloppen en het is een groot succes. Er is ook een doneerbak voor keukengerei en er komt een bord in de keuken te hangen om de planning overzichtelijk te maken. De opgedane ervaring gebruiken ze om verder te schaven aan praktische punten.
Tijd voor de lunch
Om even voor 12 uur herinneren ze mij aan mijn pizza en loop ik terug naar de keuken. Er hangt een heerlijke lucht van verse pizza’s. Het wachten is op de kinderen van groep 7 en 8, ‘de gasten’. Het glazen luik is opengeschoven en de pizza’s vliegen over de toonbank. De bediening is vriendelijk en het afrekenen of een knipje in de strippenkaart gaat vlot. In no time zitten alle kinderen rustig aan de tafels. Ook de kinderen uit de keuken hebben nu tijd om te eten. Als de pauze buiten verdergaat, is de keuken eigenlijk al klaar en hoeven alleen de tafels nog schoongemaakt te worden. In een hoek staat Boaz heel netjes de afwas te doen en Huub zegt me dat ze zo nog even gaan vegen om de vloer netjes te houden.
Toekomst
Wat er verder nog kan worden uitgebreid? Juf Susanne vertelt dat er mogelijk nog groei zit. Leerkrachten en later ook groep 5 en 6 zouden dan ook een gezonde hap tussen de middag kunnen krijgen. Ze is uiterst tevreden hoe haar groep dit heeft opgepakt. Wanneer er extra aandacht nodig is (bijvoorbeeld hoe je met een blender of de oven werkt) wordt hier tijd voor gemaakt. Susanne zegt te boffen dat ze deze kinderen kan vertrouwen en ze de verantwoording prima aan kunnen. Ze heeft er geen extra werk aan, de kinderen draaien dit echt zelfstandig.
Als gepensioneerd juf ben ik diep onder de indruk van de zelfstandigheid van de leerlingen en de rust die hier in school en ook in en rond de keuken heerst. Nog even een rondje schoolplein waar de kinderen lekker spelen en achter een bal aanrennen. Ik zie de jonge koks daar gewoon tussen spelen, hoe leuk!
Gijs, Emilie, Noor, Boaz en Huub, super bedankt voor een kijkje in de McDalton’s.
Hannie Boerema